Piet-Jan Duivenvoorden, Hairdresser of the Year 2010: “Dit is heftiger dan ik ooit had kunnen bedenken”

23-06-2010

 

Op 9 mei vond het Coiffure Award gala in Amsterdam plaats en deze gedenkwaardige avond staat bij iedereen nog vers in het geheugen. Dit geldt zeker voor de winnaar van de titel Hairdresser of the Year 2010: Piet-Jan Duivenvoorden. Coiffure sprak openhartig met hem over het winnen van deze titel, het tot stand komen van de collectie en de toekomst.

In mei heb je de felbegeerde Hairdresser of the Year Award in ontvangst mogen nemen. Hoe kijk je terug op dit moment?
“Eigenlijk weet je niet wat je te wachten staat. Je doet mee om een award te winnen, maar het winnen van deze titel is nog groter en heftiger dan ik ooit had kunnen bedenken. Iedere dag krijg je bloemen, felicitaties en cadeaus. Zelfs als je denkt nu is het wel over, dan komt er nog meer. Natuurlijk zijn dit mensen die je kennen vanuit het vak in Nederland, maar ook van collega’s uit het buitenland krijg je felicitaties. Mijn Facebookpagina stroomde over van de lieve berichten. Het is fijn dat mensen het je echt gunnen. Dat voelt als een warme douche.”

Kort geleden vertelde je in een interview met Coiffure dat je één keer Hairdresser of the Year wilde worden. Dat is nu gebeurd.
“Ja, dat klopt! Ik zei inderdaad dat ik één keer deze titel wilde winnen. Op dit moment praat iedereen op mij in dat ik zeker niet moet stoppen. Het winnen van een Team Award lijkt mij fantastisch. Ik hoop - en ik denk - dat het winnen van deze titel het team een extra stimulans geeft. We zijn zeker nog niet klaar en we hebben genoeg mooie ideeën en concepten om uit te werken. Ik denk dat dit ons doel moet zijn. Maar als ik een geweldig concept heb, dan ga ik het zeker fotograferen!”

Hoe reageerde jouw gezin? Sonja, je vrouw, won de Heren Zuid Award. Is zij extra eager geworden om verder te gaan?
“Voor het eerst zijn wij met het voltallige gezin naar het gala geweest. Toen wij de awards wonnen, liepen onze kinderen van trots naast hun schoenen. Zowel hun vader, als hun moeder, mocht een award in ontvangst nemen! Sonja is zeker eager om verder te gaan. Maar wat ik al zei, het is een team effort. Wij zijn een team.”

Merk je dat er zaken veranderd zijn of mensen anders naar je kijken na het winnen van deze award?
“We hadden al veel projecten staan voor dit jaar, maar je merkt zeker dat mensen je benaderen voor andere mooie projecten. En ik ben me er van bewust dat je een soort voorbeeldfunctie hebt in het vak. Zeker als je de volgende dag bij Koffietijd aan de tafel mag plaats nemen. Mensen scheppen een verwachtingspatroon en dat vind ik niet erg. Dat zet mij op scherp. Voor H3 voor L’Oréal Professionnel doe ik veel. Ik geef trainingen en daarnaast sta ik drie dagen in de salon. Hoeveel tijd heb je! Ik merk wel dat mensen naar de salon komen door de overwinningen. Ze zijn nieuwsgierig, maar ik ga niet meer dagen in de salon werken. Je komt uiteindelijk voor ons werk in de salon en dat is NIK!”

Je hebt plaats genomen in het team van H3. Dit zijn allemaal grote namen uit de branche. Hoe reageerden zij op jouw overwinning?
“Ik heb voornamelijk via Facebook contact met hen gehad. Dit zijn vakmensen die ook awards in ontvangst hebben mogen nemen en die reageerden super op dit bericht. Zij weten als geen ander wat dit inhoudt en zijn alleen maar enthousiast.”

Volgend jaar mag je je eigen show geven tijdens de Coiffure Award gala-avond. Heb je hier al stiekem over nagedacht?
“Natuurlijk! Het concept ligt al klaar. Dit moet alleen nog worden doorgesproken. Weet je hoe dit komt? Je zit in de week na het gala in zo’n overwinningsroes, je creativiteit slaat op hol. Toevallig kwam de show van David Prowse voorbij op het internet en dat vond ik toen al een zeer inspirerende show. Ik vind namelijk dat je met een show je collega’s moet inspireren. Je moet mensen aan het denken zetten en in beweging krijgen. Het concept dat vlak na het gala tot stand is gekomen, willen we verder uitwerken. Ik heb het idee getoetst bij een aantal mensen binnen het team en die stonden er meteen achter. Het moet bij NIK passen en we willen ook een kant van ons laten zien, die niet iedereen verwacht. Meer ga ik er niet over zeggen!”

Jij praat veel over ‘het team’. Is het teamgevoel belangrijk voor jou?

“Absoluut! Anders had er op de gevel wel Pierre-Jean gestaan. Nee, zonder dollen. Mijn team is belangrijk. NIK is 22 jaar geleden ontstaan. Inmiddels is het zo dat mensen door NIK geknipt willen worden. Dat is dus niet specifiek bij één kapper, dat is het hele team. Een geweldig compliment natuurlijk!”

Wat is typisch NIK?
“Progressief knippen en altijd de vernieuwing op willen zoeken. Met kleur is typerend dat we diep inzetten op de inzet en deze laten verlopen. Dit kunnen soms wel vier tinten zijn. Wij werken voornamelijk met natuurlijke kleuren. Hoewel we sommige rood- en kopertinten aan het herontdekken zijn. We zijn altijd wel opzoek naar innovatie, mits het bij mensen past. Het moet passen bij de teint en de gezichtsvorm.“

Hoe is deze winnende collectie tot stand gekomen?
“We hebben ons bewust helemaal afgezonderd van de buitenwereld. Twee dagen hebben we met heel het team in een hotel overnacht. Ik wilde dat iedereen echt opging in het concept en dat we ’s avonds nog zaken konden bespreken. De collectie is gefotografeerd in de studio, niet ver van het hotel. In die twee dagen hebben we vijf foto’s gemaakt, maar toen was ik nog niet tevreden en uiteindelijk hebben we een maand later nog een beeld gefotografeerd. Dat werd de vierde foto in de serie. In totaal hebben we drie dagen over deze serie gedaan. Ik denk niet dat je vijf damescoupes op één dag kunt schieten. Je moet er echt de tijd voor nemen en af en toe reflecteren. Daarnaast hebben we gewerkt met professionele modellen, een goede fotograaf, visagist en stylist. Opvallend is wel dat wij al in concepten dachten, maar dat dit versterkt is door op deze manier te werken.”

Hoe is je concept voor deze collectie tot stand gekomen?
“Het is vooral een reactie op het mooie, glanzende en golvende haar dat we vorig jaar veel gezien hebben. Ik wilde iets anders neerzetten; fabulous hair with a raw touch. We hadden een collectie van Armani gezien, die heel hard gefotografeerd was. Ook zwart/wit. In mijn moodboard zaten voornamelijk ruige, onafgewerkte hair do’s. Met deze gegevens ging ik brainstormen met het team (fotograaf, stylist, visagist) om tot een compleet en nieuw beeld te komen. Tim (Tim Kruik) heeft het eighties gevoel erin gebracht door de make-up. Het mooiste compliment dat kreeg was dat iemand tegen mij zei: “Wat een ouderwetse make-up!” Toen dacht ik: ‘Yes!’ Dan zit ik goed. Ik had zelf het gevoel van Pat Benatar, Liesbeth List. Het beeld van jullie cover, met de donkere bob, is trouwens mijn persoonlijke favoriet. Het model draagt geen pruik, geen van de modellen trouwens, maar bij deze bob wilde ik een andere textuur laten zien. Meestal zien we een boblijn met de punten naar voren. Deze is bot geknipt met een pony vanaf de kruin en heeft textuur (rawness) aan de punten. Maar als een klant deze coupe zou willen, kan ze alle kanten op. Het kan langer groeien of juist kort, als een soort ‘playmobiel’ coupe.”

Wat is nog meer typerend voor de coupes uit deze collectie?
“De coupes zijn op gebouwd uit hoeken en - ik kan het niet vaak genoeg herhalen - niet uit pruiken. Juist door te werken met stylingtechnieken kun je natuurhaar totaal anders laten uitkomen. Hierdoor komen fantastische effecten tot stand.”

Welke stroming denk jij dat de aankomende periode belangrijk zal worden?
“Extreme undercuts en C-vormen. Dit is een progressieve reactie op wat er de afgelopen jaren is geweest. Als je kijkt naar de commerciëlere coupes willen mensen weer opvallen. Goed vakmanschap in kniptechnieken, scherpe lijnen, heftige undercuts en minder de softe en natuurlijke coupes. Je merkt ook dat kappers (en ook klanten) vernieuwing willen zien.”

Wat is jouw tip aan kappers die zich opmaken voor de Coiffure Award 2011?
“Blijf trouw aan jezelf. Ga nooit iets maken wat niet dichtbij jezelf staat. En ben je niet tevreden? Dan doe je het nog een keer en nog een keer en nog een keer. Totdat het wel lukt en je echt iets gemaakt hebt wat je voor ogen had. En als het niet zo is zoals jij in gedachten had, dan plan gewoon nog maar een dag.”

“De collectie is vooral een reactie op het mooie, glanzende en golvende haar dat we vorig jaar veel gezien hebben”

 

Nieuwsoverzicht
Foto's uitreiking 2016