Fast Forward

24-11-2010

 

Meedoen aan de Coiffure Award is geen gemakkelijke opdracht. Je bent maanden van te voren bezig met voorbereidingen, een team samenstellen, de shoot en dan…. Heb je ooit bedacht wat je allemaal kunt doen met jouw collectie?

Een collectie maken die alles uitademt waar jij als kapper voor staat. Dat is het beste reclamemateriaal dat je kunt laten zien in je salon en aan je klanten. Natuurlijk gaan we allemaal voor een award of in ieder geval een nominatie, maar dat betekent niet dat jouw beelden na die beruchte dag in mei onder het stof moeten verdwijnen. Zonde! Als team, ondernemer of freelancer investeer je veel energie en liefde in deze beelden (en ja, ook budget). Het is jammer als je je werk niet zou delen met een grote groep belangstellenden.

Tips voor wat te doen met je collectie:
1. Sta je op het punt om te adverteren in de lokale media? Laat van je foto’s een advertentiepagina maken. Naast de boodschap die wilt overbrengen, laat je potentiële klanten zien waar jij als kapper voor staat.
2. Laat ansichtkaarten drukken van jouw collectie. Deze kun je naar je klanten sturen ter attentie, als iemand jarig is of als er een actie loopt in jouw salon.
3. Vergroot de foto’s tot posterformaat of laat staande banners maken. In plaats van dat je werk ophangt van een ander, laat je zien wat jij kunt! De banners kun je altijd gebruiken tijdens presentaties, wanneer er een workshop of een training gegeven wordt of je kunt ze buiten zetten als er een braderie is.
4. Maak meteen een persbericht met informatie over de collectie met de juiste credits. Stuur deze naar lokale dagbladen. Vertel dat je meegedaan hebt met de Coiffure Award en schrijf iets over je salon. Mensen in jouw omgeving lezen dit en weten je meteen te vinden.
5. Wil je landelijke bekendheid? Maak een duidelijk en overzichtelijk persbericht met cd-rom. Verwerk je visie in een kort en bondig verhaal, vul het aan met de juiste credits en een sheet met welke beelden op de cd-rom staan. Schrijf een korte consumententip. Hierdoor trigger je een redacteur. Mail altijd de redacteur of zij/hij jouw post ontvangen heeft. Weet dat redacties veel post binnen krijgen, dus een reminder is niet lastig maar juist attent.
6. Heb je een website? Verwerk je beelden, natuurlijk pas na de datum wanneer de genomineerden bekend worden gemaakt!, op je site. Vertel iets over de collectie, zet altijd de volledige credits erbij en aanvullende informatie.
7. Gebruik je beelden als educatie-tool! Leg aan de hand van de beelden en Dolly Heads uit aan je team wat je gedaan hebt. Maak daar een leuke creatieve avond van.
8. Ooit gedacht om van je foto’s fotobehang te laten maken? Heb je een lege wand in de salon? Plak hier jouw mooiste beeld op. Je kunt fotobehang laten maken bij de Praxis.

Met budget
Een veel gestelde vraag aan de organisatie is: Hoeveel kost een fotoshoot?
Dit kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Weet dat met regelmaat collega’s meedoen (die genomineerd zijn en winnen) waarvan de fotoshoot geen stuiver heeft gekost!
De grootste en meeste bruikbare tip is: bouw een netwerk op. Beginnende visagisten, modellen en fotografen moeten een portofolio opbouwen en vinden het fijn om mooie beelden te maken. Dit gaat vaak belangeloos, omdat iedereen de beelden goed kan gebruiken. Doe een aantal testshoots om te kijken met wie je fijn werkt en of het iemand is die jouw visie begrijpt. Communicatie op de set is enorm belangrijk!
Kijk goed om je heen naar talenten of mensen met wie je graag zou willen werken en benader ze. Met de komst van Facebook en Hyves heb je perfecte middelen om je netwerk te verbreden. In feite komt het er op neer dat je best brutaal mag zijn. Stap op de mensen af.

De Coiffure Award agenda:
31 januari 2011 Deadline inzendingen voor de Coiffure Award 2011
28 februari 2011 Jurering Nederlandse pers
1 maart 2011 Vakjurering
2 maart 2011 Jurering Color Technician of the Year
7 maart 2011 Internationale jurering in Londen

 

Nieuwsoverzicht
Foto's uitreiking 2017