NIEUWS
“HAAL MEER BUSINESS UIT JE COIFFURE AWARD DEELNAME”
Ton Terburg van Bon Ton Kappers: Meedoen aan de Coiffure Award is voor de meeste hairstylisten een uitdaging, een grote creatieve uitspatting en hopelijk ook nog eens een hele mooie ervaring. Voor Ton Terburg van Bon Ton Kappers in Nijmegen is het veel meer. Hij weet wat hij wil, investeert flink en de kapsalon knalt - dankzij de exposure die Ton aan de wedstrijd geeft - inmiddels uit haar voegen.
Salon: Bon Ton Kappers in Nijmegen, www.bontonkappers.nl Eigenaar: Ton Terburg Rechterhand: Heidi Terburg. “Mijn vrouw is van onschatbare waarde.” Werknemers: 6 Coiffure Award deelnames: 4 Totaal aantal nominaties: 11 Type ondernemer: “Inspirerend en zelfverzekerd.” Keerpunt salon: “Corona. Mijn vrouw Heidi en ik besloten een andere koers te gaan varen. We wilden ons plezier weer terug, creatiever bezig zijn met mooi haar, geprikkeld worden en uitdagingen opzoeken. De Coiffure Award is daar een goed voorbeeld van. Verder zochten we nieuwe mensen in ons team en switchten we van leverancier.
De Nijmegenaar viert volgend jaar zijn zestigste verjaardag én het 25-jarig jubileum van zijn salon Bon Ton Kappers. Of hij daarmee aan de vooravond staat van het einde van zijn carrière? “Nog lang niet! Ik moet er niet aan denken, ik heb veel te leuk werk”, aldus de ondernemer. “En meedoen met de Coiffure Award is een van de hoogtepunten van het jaar. We pakken het echt serieus aan.” DYNAMISCH EFFECT Ton doet sinds 2021 mee aan de haarmodefotografiewedstrijd. “We hebben gemerkt dat je heel veel respons kunt krijgen als je naar de buitenwereld ook volop uit wat je doet. Het geeft een dynamisch effect: we trekken goede en creatieve mensen voor ons team aan, krijgen volop nieuwe klanten en plussen elk jaar flink met onze omzet.” Een voorbeeld? In zijn salon, midden in het centrum in de Van Broeckhuysenstraat, begon Ton met acht stoelen. “Inmiddels hebben we er veertien staan en doorgroeien willen en kunnen we zeker.” Daarvoor is echter een nieuwe locatie nodig. “We knallen inmiddels het pand uit. Een salon waarin we twintig tot vierentwintig stoelen kwijt kunnen is wat we willen.
Ton en zijn team zenden dit jaar zes shoots in. Half werk komt niet in het woordenboek van de Nijmegenaar voor. “We werken met goede fotografen, zoals Petra Holland, Ivo de Kok en Sanne Grasdijk. Ook helpt Arjan Bevers ons en hebben we bij hem trainingen gevolgd. Danny van Tuijl begeleidt ons in het gehele deelnameproces. Door alle mensen om ons heen verruimen we onze blik en raken we telkens opnieuw geïnspireerd.” NIEUWE KLANTEN De investering is dus flink, maar volgens Ton loont het zeker. “Je moet de buitenwereld echter wel laten zien waar je mee bezig bent”, is zijn mening. “Zo is social media natuurlijk een uitstekend kanaal, maar we bekleden onze gevel ook elk jaar opnieuw met al onze inzendingen. We doen het namelijk met het hele team en dat laten we graag zien.” Uiteraard trekt de beplakte voorkant van de salon veel bekijks. Honderden fietsers en auto’s passeren de salon iedere dag opnieuw. “En mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het allerbeste. Het trekt extreem veel nieuwe klanten aan.”
TIPS & TRICKS Hoe haal je meer business uit je Coiffure Award deelname? Vijf tips van Ton Terburg. 1. Zorg dat je actief bent op social media. Deel veel, maar overdrijf niet. 2. Uit wat je doet ook op andere manieren, bijvoorbeeld door de gevel te beplakken met ingezonden foto’s. Ook al is het werk dat je hebt ingezonden voor de Coiffure Award misschien niet iets wat klanten zullen dragen, je laat wel je creativiteit zien. Dat straalt kracht uit. 3. Mensen hebben de gewoonte om voor hun haar bij degene met succes naar binnen te gaan. Hou deze klanten vast door ze op de hoogte te houden van je plannen voor je volgende deelname. Het zal de omzet een boost geven. 4. Durf te investeren. Verzamel goede mensen om je heen. Ga naar Coiffure Award bijeenkomsten, spreek mensen aan die in de top 3 staan. Vraag naar hun verhaal. Ze zijn bereid je te helpen of tips te geven. Leer ervan en kom verder. 5. Zie deelnames waarbij je niet genomineerd wordt niet als mislukte pogingen. Het zijn leermomenten. Geloof in jezelf en sta voor wat je doet.