NIEUWS
“WE WILLEN DE KAPPER MET DE HANDEN IN HET HAAR ZIEN"
Sinds een aantal jaren wordt er volop geëxperimenteerd met AI in de haarindustrie en het is dus niet zo gek dat ook een competitie als de Coiffure Award ermee te maken krijgt. “Nieuwe ontwikkelingen kun je niet tegenhouden”, erkent juryvoorzitter Berni Ottjes. “De vraag is alleen: past het bij de doelstelling van het event”, vult organisator Laura van de Graaf aan. Na het eerst een jaar te hebben aangekeken, heeft de organisatie nu besloten om AI te verbieden. Berni en Laura leggen uit waarom.
Bij de laatste editie van de Coiffure Award mocht AI nog wel in de categorie Avant Garde. Wat was jullie afweging daarbij? Laura: “Avant Garde is van oudsher een categorie waarin alles mag en alles kan, en waarbij je als organisatie eigenlijk zo min mogelijk creatieve beperkingen wil opleggen. Maar we zagen ook wel dat AI steeds meer werd gebruikt, ook door Nederlandse kappers. We wilden innovatie niet op voorhand afwijzen en aankijken hoe het bij deze editie zou gaan.” Berni: “Tijdens het jureren is er uitvoerig over gesproken. Elk jurylid heeft zijn of haar visie kunnen geven.” Laura: “Het was eigenlijk overduidelijk: iedereen vond dat we het niet meer moesten toestaan. In deze competitie draait het om kappersvakmanschap, niet om wie met de computer en met AI de beste foto kan maken. De hand van de kapper moet in het werk terug te zien zijn.” Vanaf de nieuwe editie is AI niet meer toegestaan, bij geen enkele categorie. Hoe gaan jullie dat controleren? Laura: “We hebben gekeken hoe onze Britse collega’s dit aanpakken, daar speelt het probleem natuurlijk ook. We gaan alle deelnemers vragen om een video bij de inzending mee te sturen, zodat we het kunnen controleren. De video wordt verplicht voor alle categorieën.” Berni: “In de video moet elk model 360 graden gefilmd worden, terwijl de kapper bezig is met het haar.” Laura: “Zo kunnen we zien of het om een echt model gaat. We willen de kapper met de handen in het haar zien.”
Er zijn natuurlijk meer digitale ontwikkelingen geweest, zoals het gebruik van Photoshop. Laura: “Zeker, en daar zijn toen ook regels voor gekomen. Kappers moeten in elke categorie (behalve Avant Garde) een ‘vooraf ’ foto meesturen. We willen zeker weten dat het haar door een kapper is gemaakt, dat er niet alleen met pruiken wordt gewerkt en dat het niet hevig is bewerkt door een fotograaf. Bij de Coiffure Award gaat het om het ambacht en dat de kapper het haar zelf kan maken.” Bij sommige competities in het buitenland is er een aparte categorie voor collecties met AI. Is dat ook een overweging geweest? Laura: “Daar hebben we ook over nagedacht. Maar de Coiffure Award is ooit opgezet om meer erkenning voor het kappersvakmanschap te krijgen. Dan moet dat vakmanschap ook in het ingezonden werk voorop staan.” Berni: “Ik verwacht dat er in de toekomst twee werelden zullen zijn: een wereld die bestaat uit perfecte, gemanipuleerde beelden en een waarin het ambacht centraal staat. Ik zie dat nu al aan de toegenomen aandacht voor trainingen in knippen en in kleuren. We gaan vakmanschap steeds meer waarderen.” Laura: “We moeten het vak niet laten ondersneeuwen door AI.” Berni: “Ik begrijp heel goed dat kappers het interessant vinden. Creatief gezien is ‘the sky the limit’. Maar de toekomst van het vak in de salon ligt in echt haar. De collectie van Hairdresser of the Year Rozan Zonneveld is bijvoorbeeld heel puur. Dat zet mensen misschien weer met beide benen op de grond.” Laura: “AI kan best een inspiratiebron zijn, maar uiteindelijk draait het toch om haar: een materiaal dat door het vakmanschap van de kapper tot iets bijzonders wordt gemaakt.” Meer weten over de nieuwe regels? Lees het na op coiffureaward.nl.
“CREATIEF GEZIEN IS ‘THE SKY THE LIMIT’. MAAR DE TOEKOMST VAN HET VAK IN DE SALON LIGT IN ECHT HAAR.” (BERNI OTTJES)